Друштво

Између севера и југа

Објављено у Друштво.

Недељни лист из Смедерева "Наш Глас", под горњим насловом, објавио је у последњем броју од 11. октобра репортажу о Градској општини Младеновац.


     Ову кратку причу о Младеновцу почећемо давне 1970. године. Зашто баш тада ? Наиме, пре 41 године, општина Младеновац је ушла у састав града Београда. Тадашњи дуго очекивани "улазак" у Београд доносио је много новина што је неке плашило али већину радовало. Репортер "Политике" бележи неке од коментара Младеновчана. "Верујем да ћемо се у Београду боље лечити. Тамо су боље болнице, а и брже се путује него до Смедеревске Паланке.", "Београд ће имати више користи од припајања него ми. Подручје Космаја пружа веће могућности за туризам него Авала, а да и не говоримо о томе да ми Београду нудимо захвалну територију за пресељавање индустрије", нека су од тадашњих предвиђања Младеновчана. Остали саговорници су рекли да је Младновац разбацан град. Установе од свакодневног значаја за живот грађана биле су "разбацане" по Планци, Смедереву, Пожаревцу и Крагујевцу. "Уместо да због сваке ситнице путујемо по целој Србији боље је да идемо на једно место, у Београд са којим имамо добре саобраћајне везе". Где се градска општина Младеновац данас налази, четири деценије после припајања Београду ?

     Враћање у садашњост почињемо из канцеларије Бранислава Јовановића, председника ГО Младеновац. Овај 52-годишњи грађевински инжењер који је на месту првог човека општине од 2008. године каже да је сам географски положај Градске општине Младеновац један је од њених највећих потенцијала и предности у односу на околне општине.

     - Кредитом који је општина подигла пре четири година асфалтирана је комплетна локална путна мрежа. Осим већ познатих чињеница да пруга Београд - Ниш пролази кроз нашу општину, да се поред Железничке станице налази царинарница, те да је до изласка на ауто пут Београд - Ниш потребно десетак минута, поменуо бих још две ствари. Наиме, магистрални пут М23 Београд - Крагујевац, који такође пролази кроз Младеновац, последњих година бележи изузетан пораст транзитног саобраћаја. Интерна анализа младеновачке полиције на раскрсници у улазу у Младеновац, која је саставни део пута М23, показује да је туда овог лета за сат времена прошло преко 1.500 возила, што је чини једном од најпрометнијих раскрсница у Србији. Неко ту види само пролазак возила, ја видим да туда пролази новац – каже Јовановић.

     Некада један од најјачих индустријских центара у Шумадији, сплетом познатих околности и историјског вртлога у који је читава земља упала, довеле су до тога да некадашња масовна индустријска производња замре. Сва младеновачка предузећа, осим Концерна "Петар Драпшин" су приватизована, али, по многим мишљењима овим процесом, нису се постигли жељени резултати, односно није искоришћен максимум који пружа географски положај и квалификована радна снага. Ипак, прехрамбена предузећа попут "Маковице" и млекаре "Границе", као и "Елктрошумадије" успешно раде и у оваквим временима, а њима свакако ваља придружити и неколико малих и средњих предузећа. Ово је ипак премало да би се покренуо точак развоја општине од преко 60.000 становника. Зато челни људи општине сматрају да Младеновац мора да се окрене природним ресурсима у потрази за новим идентитетом. Пољопривреда и туризам, здрава храна и квалитетан одмор. Воћњаци, плантаже, планина Космај, "Селтерс" бања, Марковачко језеро - неке су од речи које се последњих година најчешће помињу.

     - Годинама уназад на београдске пијаце највише здравих и квалитетних пољопривредних производа долази из Младеновца, урађена је кванташка пијаца поред ауто пута, а планина Космај, Марковачко и Рабровачко језеро, бањски комплекс "Селтерс" пружају неограничене могућности за туристички развој нашој општини која се налази у "орбити" двомилионске престонице – каже председник Јовановић.

     Међутим, у општини не одбацују ни индустријски опоравак. Наравно, за то су неопходне свеже инвестивције. Како Јовановић каже Младеновац је отворен град за инвеститоре што значи да ће свако ко озбиљно мисли о започињању производње имати пуну логистички подршку, како председника општине, тако и свих надлежних служби.

     Чињеница је да у целој Србији производња стагнира. Младеновац није изузетак. За крај питали смо Бранислава Јовановића шта очекује у наредној години.

     Убеђен сам да је трка почела. Иако се инвестиције по неком правилу уливају са севера наше државе и "успоравају" како се крене јужно од Београда, Младеновац је мост који не може да се заобиђе. На том прелазу нема много места, али ко на време заузме место на том мосту свакако ће бити на добитку.

 

Извор : Недељни лист "Наш Глас" (11.10.2011)